Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, CNN Türk’te yayınlanan “Hafta Sonu” programında Hakan Çelik’in sorularını yanıtladı.
Okul kayıt ücretinin teorik olarak da pratik olarak da olmadığını belirten Bakan Tekin, okul aile birliklerine “bağış” adı ile yapılan ödemeler sorusunu şöyle yanıtladı:
Okul kayıt ücreti yasal değil. Daha önceki yayınlarda söyledim. Liselerde iki grup öğrencimiz var. Birincisi merkezi sınavla yerleşen öğrenci. Birincisi sınavla yerleşen öğrenci, ikincisi adrese dayalı kayıt olan. Liseler de böyle. Bir okul müdürünün ‘ben bu öğrenciyi kayıt yapmıyorum’ deme durumu yok. İlk ve ortaokullarda yine çocuklarımız elektronik ortamda adreslerine en yakın okullara yerleştiriliyorlar.
“OKUL VE MÜDÜRÜ BOŞ YERE ZAN ALTINDA BIRAKILMASIN”
Yani bir veli ‘benden kayıt için ücreti’ istendi diyorsa ve kayıt hakkı olmayan okullarda bunu bir şekilde oraya kaydettirmek için farklı yöntemler deniyor olabilir. Kayıt hakkı olan birini kayıt etmeme gibi bir durum yok. Boş yere müdürlerimizi zan altında bırakmasınlar.
OKUL AİLE BİRLİKLERİNİN DURUMU
Okul aile birliklerimiz var. Seçimle göreve gelmiş bir yapı var. Burada velilerimizin standart hizmetin dışında öğrencilere başka hizmetlerin sunulmasını istiyorlardı. Kendi aralarında bir bağış mekanizması oluşturup o hizmeti satın alıyorlar. Mevzuatını biz yapıyoruz. Bağışlar ve yaptıkları işlere de Bakanlığımızın teftiş hizmetleri takip ediyor. Bunun dışında para talep ediliyorsa bize başvursunlar biz gereğini yaparız.
“30 BİN TEMİZLİK PERSONELİ ALINACAK”
Okullarda temizlik işlerinin aksadığına yönelik ve yemek hizmeti ile ilgili sorulan sorulara da yanıt veren Bakan Tekin, şu ifadeleri kullandı:
Çok tartışılıyor bu günlerde. Biraz detaylı konuşmak istiyorum bu konuda. Yeni eğitim öğretim yılı hayırlı olsun. Öğretmen arkadaşlarımıza ayrıca kolaylıklar diliyorum. Önce şu konuyu netleştirelim. 45 bine yakın okulumuzda kadrolu temizlik elemanımız mevcut. Kalan okullarımızla ilgili süreci taşeronlar üzerinden hallediyorduk. Taşeronlar kadroya geçtikten sonra bir sorun başladı. Okullarımız açık olduğu dönemde Çalışma Bakanlığı’mızın bize tahsis ettiği kontenjanından hallediyorduk. Bu yıl çalışma bakanlığımız bu projeyi revize etti. Haftada 5 zamanlı değil haftada 3 gün belirledik. 120 bin personel yarı zamanlı görevlendirildi. Okulların açılmasıyla bu süreç başladı. Bu projeye iş gücü uyum projesine başvuru çok sınırlı kaldı. Sınırlı kaldığı için sorunu çözemedik. 120 bin istihdam alanı oluşturulmasına rağmen yüzde 25’i anca doldurulabildi. Bu talep eksikliklerinden dolayı okullarımızda böyle bir sıkıntı ortaya çıktı.
En son dün oturduk tekrar değerlendirdik. Pazartesi itibarıyla tam zamanlı 30 bin personel alınacak. Gelecek hafta ilave personel ile sorunu çözeceğiz. 30 bin temizlik personeli alınacak. Gelecek haftadan itibaren çözülmüş olacak.
ÖNCELİĞİMİZ İHTİYAÇ SAHİPLERİ
Şu anda 3 milyon üzerinde öğrencimiz yemek hizmetinden faydalanıyor. Yine ihtiyaç sahibi öğrencilerimizin durumunu valiliklerimiz çözüyor. Türkiye genelinde taşıma kapsamında olan öğrencilere bu hizmeti sunuyoruz. 18 milyon öğrencinin tamamına bedava yemek hizmeti sunmak hiçbir raporda bulunmuyor. Önceliğimiz ihtiyaç sahipleri. Başvuruda bulunan öğrenciler için valilikler aracığı ile işlem yapılıyor. 18 milyon öğrenciye yemek hizmeti gerçekçi değil.
Bakan Tekin’e sorulan soru başlıkları ve verdiği yanıtlar şöyle oldu:
OKULLARDA GÜVENLİK
Güvenlik konusu biz İçişleri Bakanlığı’yla birlikte yürütüyoruz. Okullarımızın tamamında risk itibariyle analiz edilmiş durumda. Riski yüksek olan yerlerde görevli polisler var. Biz bunu valilikler üzerinden yürütüyoruz. İlave olarak güvenlik istihdamı politikamız yok. Her bir okul risk grubu itibarıyla 65 bin okul tasnif edilmiş durumda. MEB olarak güvenlik bizim alanımız değil. Sorunları ve riskleri valiliklerle paylaşıyoruz. Okullarımızın büyük çoğunluğunda güvenlik kamerası işlevsel. Biz ağustos ayında okullarımıza 4 genelge gönderdik. Bir tanesi şiddet olaylarıyla ilgili. Hem İçişleri Bakanlığımız ve valiliklerimiz bu konuda çok hassas. Her okul bazlı olarak değerlendirmek gerekiyor. Bu konuyla ilgili valiliklerimizle toplantı yaptık.
OKULLARIN DEPREME DAYANIKLILIĞI
2002 sonrasında derslikler deprem mevzuatına uygun inşa edildi. Yıkılanlar 2002 öncesinden. 6 Şubat depremlerinde 2002’den sonra inşa edilip yıkılan okul yok düzeyinde. 2002’den önce inşa edilmiş okulların deprem analizini yaptık. Okullarda güçlendirme ve ya da yap-yık yöntemiyle yeniledik. 2002 öncesinde yapılan okulların yüzde 80’ini gözden geçirdik. Deprem bölgesinde 11 ilin tamamında 9 bin 935 derslik kullanılamaz hale geldi. Bunlar büyük oranda köy okulları. Bunların yerine 19 bin 784 derslik planladık. 6 binin üzerindekiler eğitime başladı. Geriye kalanlar yıl sonu itibariyle bitmiş olacak. 2025-2026 eğitim yılında yüzde 10 ilave derslik yapılacak.
DERS KİTAPLARININ HAZIRLIĞI
Geçtiğimiz yıl başarısızlık ve devamsız uygulamasını başlatmıştık. Çok az ilimizde sınıf tekrarı nedeniyle mevcutlar değiştiği için ders kitaplarımızın ulaşamadığı çok az sayıda öğrencimiz var. Hemen basım sürecini başlattık. Bu hafta içinde büyük oranda tamamlanmış olacak.
ÜCRETSİZ TAŞIMA
Kamu kaynakları kullanılacak bütün öğrencilerimizin eğitime erişimi için tedbirler alınmış durumda. Bazı yerlerde pansiyonlarımız var. Bu hizmeti veremediğimiz yerlerde taşıma yapıyoruz. Biz çocuğu alıp 60 kilometre mesafede bir yere götürmek doğru değil, bu çocuklarımızı yol üstünde pansiyonlu okullarımıza götürelim. Hem çocuklarımızı yormamış oluruz. Bu konunun bütçe ile alakası yok. Tamamen kamu kaynaklarının efektif kullanılmasıyla alakalı.
ÖZEL OKULLARDA ÜCRET TARTIŞMASI
Son 3-4 yıl içinde biz değil dünyada ekonomik anlamda çok farklı komplikasyonlar ortaya çıktı. Özel okulların velilerden aldıkları ücret kamu sınırlamasıyla belli bir rakamla sınırlandırılmıştı. Yeni kayıt için yüzde 5 oranında zam yapmalarını kendileriyle paylaştık. Bunu yaparken velilere ilave bir yük getirmemiz gerekiyor. İki çalıştırdığınız öğretmen arkadaşlara verdiğiniz ücret makul seviyede olmalı. Geçtiğimiz yıl uygulanamadı. Fakat öğrenci kayıtları nedeniyle uygulanamadı. Kendilerine tanıdığımız bu çerçevede yüzde 5 zamla beraber hizmet vermelerini ve öğretmen arkadaşlarımızın ücretlerini iyileştirme ilkesini getirmiştik. Okulların başlamasıyla denetlemeye başlayacağız. Bize verdikleri sözü tutuyorlar mı?
Okullardaki yüksek ücret tartışması hakkında da özel okullarda ilave bir yük getirmeksizin hizmet verilmesi gerektiğini dile getirmiştik. Özel okullarda bir denetim yapıp bize verdikleri taahhütü tutmuyorsa işlem uygulayacağız ve üçüncü aşamada okul kapatmaya kadar gideceğiz.
FRANSIZ OKULLARI TARTIŞMASI
Fransız okulları tartışması yasal olmadıklarına dair tartışmada bulunuldu. Siz eğer bu statüde devam edip, Türk öğrenci almak istiyorsanız bizim mevzuatımıza uygun hareket etmelisiniz. Ya bir kanun değişikliği olur, bir yasal bir dayanak olmalı. Fransızlarla 6 aylık süreçte bir sözleşme yapılacak idi. Görüşler alıyoruz. Ben Fransız okullarındaki nitelikle ilgili bir eleştiri yapmıyorum. Ben buraya Türk öğrenci alınır mı diye değerlendiriliyorum.
ÖĞRETMEN ATAMALARI
2002’den sonrasına bakarsak, şu andaki öğretmenlerin yüzde 80’inin 2020’den sonra atanan öğretmenler olduğunu görüyoruz. Öğrenci başına düşen öğretmen sayısı açısından OECD rakamlarını yakalamış durumdayız. Biz eksiklerimizi takip ediyoruz.
MÜLAKAT
Adına mülakat diyoruz ama bizim yaptığımız bir deneme dersi. Adaydan öğrencilerimizin önünde müfredattaki bir konuyu öğrencilere anlatır gibi anlatmasını istiyoruz. Bunu yaparken de arkadaşlarımızı zor durumda bırakmamak adına daha önceden ’10. sınıf matematik dersinden bir konu size sorulacak ve anlatacaksınız’ diyoruz. Biz soruyu sınırlandırdık. Merkezi sınav sistemi her bir aday için soru ayarladı. Aday, jürinin önüne geçtiğinde sorusu ekrana otomatik olarak geliyor. Kılavuzda da anlattık sizi böyle değerlendireceğiz diye.
Evrakta sadece kod var. Evrakta size torpil yapılabilecek jüri üyelerimizin elinde bir bilgi yok, ulaşılamaz. Jüri üyeleri sınavdan sonra not değiştiremez.
Profesör olanlara başka üniversiteye girdiğinde deneme dersi anlattırılır. Ben bu denemeyi yaptırmak zorundayım. Özel okullar da öğretmen alırken bunu yapıyor.
ATAMA SONUÇLARI YANLIŞLIKLA SIZDI
Mülakatla notunu yüzde 100 ile değerlendirilmesiyle ilgili Danıştay kararını bekliyoruz. Bir arkadaşımız e-Devlet’ten sonuçları açmış. Bunu neden yaptı bilmiyoruz ama soruşturma açıldı.
DANIŞTAY KARARI BEKLENİYOR
KPSS sonuçları belli mülakat sonuçları belli. Danıştaydan gelen karara göre ya mülakata göre ya da yüzde 50 KPSS yüzde 50 mülakata göre atama yapacağız. Biz yüzde 50 KPSS yüzde 50 mülakata göre olmasını istiyoruz.
Öğretmenlikte mülakat olmasın diyenler kendi çocukları yazdırırken neden öğretmen seçiyorlar. Ben bunu çok iyi niyetli olarak görmüyorum.
Aslı Didari
Editör
Haber Kaynak : ENSONHABER.COM
“Yayınlanan tüm haber ve diğer içerikler ile ilgili olarak yasal bildirimlerinizi bize iletişim sayfası üzerinden iletiniz. En kısa süre içerisinde bildirimlerinize geri dönüş sağlanılacaktır.”
GÜNDEM
04 Ekim 2024SPOR
04 Ekim 2024GÜNDEM
04 Ekim 2024SPOR
04 Ekim 2024SPOR
04 Ekim 2024GÜNDEM
04 Ekim 2024GÜNDEM
04 Ekim 2024